vineri, 15 martie 2013

No, apăi io acum am aflat...

O carte închisă este doar o bucată de hârtie.  - Proverb chinezesc

Probabil că ai auzit de minunățiile alea electronice numite e-book readers, adică un fel de cititoare de cărți electronice.
Pe piață sunt mai multe modele și mai multe firme producătoare, ba chiar fiecare smartphone și tabletă îți oferă posibilitatea să citești cărți de pe telefon.

Eu abia acum am intrat în posesia unui Amazon Kindle 6'' grație surioarei mele :).



Am câteva cărți în bibliotecă și cum Bucureștiul ne oferă un timp mort care variază în funcție de locul de muncă, am și avem posibilitatea să-l ocupăm cu cititul.
La orele de vârf, cititul unei cărți, dacă stai în picioare, e destul de greu. Trebuie să-ți găsești o poziție în care să nu-i incomodezi pe ceilalți cu cartea ta, dar mai ales să și poți vedea ceva din ce citești.
Am Kindle-ul de câteva zile, așa că pot spune cum mi se pare mie, care-s punctele tari și cele mai puțin tari:

Pro:
  • Dimensiunea redusă - Foarte confortabil de ținut chiar și cu o singură mână, iar butoanele laterale pentru navigat sunt bine gândite. Poți citi în autobuz/tramvai/metrou chiar dacă stai în picioare și e aglomerat.
  • Greutate scăzută - E chiar mai ușor decât multe cărți, ceea ce în trafic e un lucru foarte util.
  • Dicționar explicativ - Vine cu un dicționar explicativ EN-EN integrat, util mai ales în cazul în care citești în engleză cărți cu cuvinte arhaice. Pentru limba română nu am căutat un astfel de dicționar, dar am văzut că există și pentru alte limbi de circulație internaționale (spaniolă, franceză, germană, portugheză)
  • Contrast foarte bun - Ochii tăi nu vor sesiza o diferență foarte mare între display-ul acestuia (spre deosebire de un LCD). Se apropie foarte mult de o carte „scrisă”.
  • Autonomie mare - La o jumătate de oră de citit pe zi, fără wifi bateria ar trebui să te țină o lună. Asta s-ar putea să fie o problemă că există posibilitatea ca luna viitoare să uiți să-l încarci :).
  • Spațiu suficient - Având în vedere că acest model nu are suport audio, spațiul de stocare util de 1,3 Gb este arhisuficient pentru cărți pentru un an sau mai mult. Îți poți lua câteva rafturi cu tine oriunde ai merge.
  • Browser experimental - Cu ajutorul conexiunii wifi poți folosi browserul pentru a naviga pe diverse site-uri. Poți accesa bloguri, site-uri de știri, wikipedia, facebook... Nu are suport pentru flash sau plugin-uri, dar e suficient pentru a citi ziarul dimineața la cafea sau la ceai.
  • Însemnări - Poți lăsa note sau sublinia diverse pasaje din cărțile pe care le citești, sau dacă ai acces la wifi poți vedea pasajele subliniate de alți cititori.
  • Cărți gratuite - Pe lângă faptul că poți cumpăra cărți de pe Amazon, ai posibilitatea să-ți iei cu tine și cărți electronice gratuite (ex. Gutenberg Project)
Mai puțin Pro:
  • Lipsa touchscreen sau a unei tastaturi qwerty - Din această cauză însemnările sunt mai dificil de făcut, iar navigarea cu browserul e mai greoaie. Pentru a tasta se folosește o tastatură virtuală pe care o poți utiliza cu ajutorul pad-ului.
  • Lipsa suportului audio - Nu poți asculta un audiobook sau muzică în timp ce citești o carte.
  • Cititul noaptea - Vei avea nevoie de o sursă de lumină suplimentară, fie de la o veioză dacă vrei să citeși din pat, fie îți poți achiziționa un accesoriu care conectat la Kindle să-ți lumineze ecranului.
  • Cărțile noi - Prețul cărților electronice este foarte mare în comparație cu cel al cărților clasice. E absurd, având în vedere că drumul pe care-l parcurge o carte să ajungă la tine în bibliotecă e mult mai costisitor decât al uneia electronice. 
  • Cărți în română - E-book-urile în română sunt mai greu de găsit și nu toate noutățile sunt și în format electronic. Asta se va schimba în timp, dar e bine de luat în calcul.
Drept concluzie, îi mulțumesc surioarei mele pentru cadou. Într-un mod straniu, asta mă obligă să găsesc un sistem prin care să mai strecor și cărțile pe care le-am în bibliotecă și pe care încă nu le-am citit.

A, era să uit, dacă-ți place să citești Libertatea, Click, Can-Can în metrou, acum o poți face cu Kindle-ul și fetele de la pagina 1,3,5,7... nu se vor mai revărsa pe ceilalți călători, pentru că ai wifi în stații.

Așadar, vorba lui Lenin: „Citiți, citiți, citiți!”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu